Tuesday, March 9, 2010

~The End Of Astar~

assalamualaikum....
dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani.....
beberapa hari ni memang sebuk sehingga tak sempat nak update blog, sampai ASTAR pon lambat post......
Dalam pertandingan astar kali ini aku digandingkan bersama Awang, Kak Liza dan Samat...
Jadi pertandingan kali ini hanya y=untuk menimba pengalaman sahaja.Secara keseluruhannya dalam pertandingan ini aku perlu belajar selamatkan kes kerana aku membunuh team, sebenarnya kalau team aku tak sempat beri kefahaman yang jelas pada aku  tentang pergerakkan usul aku memang cakap ape-ape je sampai bunuh team sendiri. Jadi aku perlu belajar selamatkan kes dan belajar cuba memahami kes sendiri seandainya masa untuk bincang sekejap. Perkara yang perlu aku belajar lagi ialah, aku kekurangan perbendaharaan kata. Jadi nasihat daripada senior aku patut tulis blog dengan perkataan yang penuh macam sekarang ni, tak boleh guna singkatan huruf. Sepanjang perlawanan aku , aku dikira merampas kuasa pertama. Dimana yang pertama tak soal aku soal jadi ianya tak dikira walaupun ianya persoalan yang bagus.

Perlawanan Pertama
UTHM VS UIAM(tak ingat uiam yang mane)
USUL: malaysia boleh sudah tidak lagi releven

Dalam perlawanan pertama ini aku menang, kebetulan rasenye. Perlawanan kali ini juga seperti ayam dan itik.Kes tak bertembung, Jadi juri kata kalau perlawanan ayam itik kerajaan menang.

Perlawanan Ke-2
Unimap VS UTHM
USUL: Bajet2010 :tidak adil

Dalam perlawanan kali ni aku semangat sedikit sebab first dah menang, tapi kami mempunyai masalah untuk pendebat pertama. jadi kami sentiasa membantu. Perlawanan kali ini berlaku rampas kuasa dimana segala persoalan aku sepatutnya disoal oleh yang pertama. Sebenarnya aku dah bagi segala persoalan tersebut pada yang pertama tapi beliau tidak tersoal jadi aku soal. Sayangnya persoalan tersebut sudah tidak boleh diterima. Aku rase perlawanan ni lah yang paling terbaik aku buat tapi kalah. Juri kata mula-mula kami menang tapi juri IKIM je persoalkan jadi pihak lawan menang kami kalah pada gaya tapi menang pada isi.

Perlawanan ke-3
IPGSM VS UTHM
USUL: siti nurhaliza lebih merdu dari krisdayanti

Perlawanan kali ni berbentuk perlambangan. Perlawanan ini paling mencabar iman aku naik hantu. Mereka lambangkan usul ni sebagai Industri muzik di malaysia lebih baik dari industri muzik indonesia.Ape rasional meletakkan siti nurhaliza sebagai industri muzik malaysia mereka jawab sebab siti nurhaliza lahir di pahang tu je, tak masuk akal. Jadi saya persoalkan kalau pada hari ini saya bawa sitinurhaliza ke mekah orang kenal tak beliau orang malaysia. Persoalan tersebut langsung tak dijawab malah menjawab siti nurhaliza tak buat konsert di mekah memang sengal. Tak sangke ar cikgu-cikgu dari Institusi Perguruan(IPGSM) kuat lahar perbodohkan kumpulan aku, apa lagi aku pon naik hantu laa perbodohkan kumpulan mereka. Keadaan mase tu di bawah khemah memang panas, tambah panas bile dieorang buat hal. HAHA aku puas hati dapat lahar mereka, yang ke-2 tu cter pasal inul daratista kononla die kate peminat inul so aku lahar patutla badan beliau macam inul dah boleh gelek dah. Selepas aku lahar tu pendebat pertama dieorang pandang aku dengan tajam, aku lahar je yang pertama, merenung tajam pula yang pertama ke arah saya, tersantap ang pertama tu. Selepas tu yang kedua cerita budaya artis malaysia bagus ikut keagamaan dan indonesi tak mengikut keagamaan. Aku lahar lagi kate la indonesia islam liberal sebab tu begitu patu jadi ustaz sekejap pasal pakaian artis di malaysia.huhu naik hantu so kalah,,,...hehe

Perlawanan Ke-4
UTHM VS UTM B
usul: OBAMA MUNGKIR JANJI

Aku anggap perlawanan ni perlawanan persahabatan. Dulu kiteorg janji nak jumpe di pentas final huh tapi di bawah payung parking keter je perlawanan kiter org. Kes kali ni kami lihat pada janji obama sewaktu hendak pemilihan ketua white house, tapi juri kate tak boleh begitu sebab die belum letak jawatan president so bende tu masih lagi dalam proses. Pihak lawan pula tuntut tiada usaha , lagi tak logik kalau tak ada usaha obama tu bukan president namanya. kami tewas.

sebenarnya ada lagi 2 perlawanan tapi lupe...
sebenarnya aku tak boleh kalah nanti rasa down...
jadi perlawanan seterusnya ada semangt tapi dalah hati sedih.. 

4 comments:

F.Aminurrashidd said...

Dalam debat, teamwork sangat penting..

prinsip: kalo 1st dlm team dah terjun lombong, 2nd and 3rd pun samer laa kna terjun lombong.. (sebab 1st adalah tunjang team..

Maksudnya, kalo first tak timbulkan kes itu, kamoo pun jangan nak timbulkan kes(persoalkan lawan) nanti berlaku percanggahan (membunuh kes).. so if prinsip terjun lombong ini diamalkan, ur team akan selalu konsisten.. :)

apa pun menang kalah bukan persoalan agung.. kalah tak semestinya kita lemah, menang tak semestinya kita kuat.. Lemah membuatkan kita sentiasa berazam untuk memperbaiki diri..
menang adalah ujian Allah sebenarnya :)

apa pun, yang penting dalam debat kita dapat belajar sesuatu org lain tak dapat memahaminya..

my_rules said...

salam.....
thnx 4 comment....

segan cikgu BM bace ayat tonggang terbalik....
erm, sebenarnya in my team first speaker tu masih lagi baru dalam dunia debat....so kalau macam pembangkang first speaker x soal, saya soal dah tak diterima...saya dah minta first speaker soal tapi dia tak boleh bawa fahaman saya.....jadi saya tak boleh pakse dia.....
hehe lagipon kami just kumpul pengalamn kerana tiada persediaan untuk pertandgn tersebut...
tahniah team abg UPSI dapat ke peringkat yang lebih tinggi....hope jumpe di pertandgn debat diraja....UTHM jadi tuan rumah....

F.Aminurrashidd said...

hehe belog cikgu BM pun tunggang terbalik ayat..

biasalah cri pengalaman..ape pun tahniah juga coz berjaya memberi saingan dalam pertandingan tersebut.

Debay Diraja? Insya Allah kami akan datang :)

my_rules said...

insyallah jumpa di pentas final...amin

Post a Comment

jAnGan Tau BacE Jee, Komen SekAli....

Rakan Persinggahan

clikck me