Monday, November 16, 2009

Jauhkan aku dari anasir jahat


YA ALLAH mintak jauh dari semua tu… DOAkan moga dia kembali kepada ISLAM
Tersentuh hatiku bila membaca cerita ini. ************ ********* ********* ********* ** Astagfirullah! . Aku beristigfar berkali-kali. Sesungguhnya aku tidak sendiri. Allah bersamaku. Allah mendengar keluhanku. Allah tahu resah dan gelodak yang melanda jiwaku. Allah tahu semua itu. Aku sujud panjang, memohon istighfar. Air mat aku mengalir. Aku terlena di atas sejadah. Tubuhku benar-benar letih. Sudah hampir sebulan aku berada dalam keadaan tidak menentu. Makan minumku sekadarnya.Tidurku dihantui mimpi-mimpi ngeri. Hari-hariku penuh kesedihan dan kekecewaan.Emosiku terganggu... .. Fikiranku mengimbau peristiwa lama itu...... Suamiku yang menunggu di luar tidak sabar menanti jawapan."Macam mana?" tanyanya. "Abang nak atau tidak?". "Mestilah nak!"."Kalau abang nak.....adalah! ". Dia mengucup dahiku. Pelukannya erat. Aku gembira. Dia gembira.Tuhan, syukurlah atas nik mat ini. Aku tahu dia a mat sayang padaku.> Seperti sayangku padanya. Dan seperti kasih kami kepada janin dalam rahimku. Dia menjagaku sebaiknya. Makan minumku, sakit peningku.Dan segala-galanya. "Doalah, semoga anak kita jadi anak yang baik,".Hari- hari itu yang diingatkan padaku. Aku pun ingin memiliki anak yang soleh, yang luhur pekertinya dan teguh memegang syariat Allah s.w.t pada akhir zaman. Lalu hari-hari kubisikan kepadanya kata-kata yang baik.Biarpun dia masih di dalam rahim. Aku pasti ada pertalian yang menghubungkan aku dengannya. Aku nyatakan harapanku dan saban hari bibirku tidak kering melagukan ayat suci Al-Quran. Surah Yasin,Al-Luqman, At-Taubah, Yusuf dan Maryam telah sebati dalam pengalamanku. Sebelum melelapkan mata,suamiku akan mengajarnya membaca Al-Fatihah. Dan alangkah gembiranya hati bakal ibu apabila janinnya bergerak-gerak, memberi


> tindak balas


> pada


> > > kalimah tayyibah yang diajarkan. Akhirnya dia kulahirkan


> setelah


> > > melalui kesakitan antara hidup dan mati. Terubat hatiku


> melihat


> senyumannya.


> > > Dia banyak menyalin rautku. Berkulit cerah dan berwajah


> bujur sirih.


> > > Paling seronok melihat lekuk di kedua belah pipinya bila


> dia


> tersenyum.


> > > Nur Amana, nama pilihan suamiku. Menggabungkan maksud


> cahaya Ilahi


> > > yang menaungi setiap sudut hidupnya. Penuh barakah dan


> rah mat . Biar


> > > dia


> menjadi


> > > wanita terpuji. Memiliki iman setinggi iman Siti Fatimah


> az-Zahra,


> puteri


> > > Rasullulah s.a.w. yang terunggul.


> > >


> > > Dan membesarlah dia dalam limpahan kasih sayang aku dan


> suami.


> > > Takdir Allah s.w..t. menyuratkan kami tidak memperoleh anak


> lagi


> > > selepas kelahirannya. Pelbagai usaha kulakukan, namun


> barangkali


> > > puteri seorang


> > itu


> > > sajalah amanah yang perlu disempurnakan sebaiknya. Aku


> akur. Suamiku


> tidak


> > > banyak bicara. Ketentuan Allah adalah sesuatu yang mesti


> diterima


> > > dengan reda. Nur Amana anak yang bijak. Tidak sekadar


> memiliki


> > > kecantikan lahiriah,akhlaknya terpuji. Tutur katanya


> mendamaikan


> > > jiwa. Bila


> dipandang


> > > menyejukkan hati. Tidak pernah sekalipun mengangkat suara


> pada orang >


> > > tua.Malah kata maaf sering diucapkan bila terasa lakunya


> menyentuh


> > > hati orang lain.


> > >


> > > Saat paling menyedihkan bila sepucuk surat bersampul


> coklat tiba


> > > pada suatu tengahari.. Detik perpisahan bertemu jua. Nur


> Amana yang


> > > cemerlang dalam pelajaran ditawarkan melanjutkan pelajaran


> ke


> > > Amerika Syarikat. Pun begitu demi masa depannya kami


> merelakannya.


> > > Seperti


> > suamiku,


> > > aku yakin dengan ilmu Islam yang diterapkan dalam jiwanya


> dia mampu


> > > menangkis segala unsur jahat.Aku pasti Nur Amana akan


> terus teguh.


> > > Menjadi ikan yang tetap tawar biarpun hidup di lautan


> masin. > > >


> > > Lalu hari-hariku diulit rindu yang dalam. Terkenang


> telatah


> > > manjanya, senyumannya, rajuknya, dan bila menjamah


> hidangan


> > > tengahari tersentuh hatiku, teringat dia yang jauh


> dirantau orang.


> > > Namun, rindu terubat juga bila sekali sekala suratnya


> menitip > > > berita, menyatakan rindu dan kasih tidak terhingga. > > > > > > Lima tahun di negeri orang, Nur Amana kembali dengan > kejayaan > > > membanggakan. Air mat aku menitis. Jauh di sudut hati, aku > berbisik > > > semoga anak inilah yang mendoakan kesejahteraan ibu dan > bapanya bila > > > > hayat berakhir nanti. Dan di luar dugaanku, pulangnya Nur > Amana > > > membawa satu perubahan yang ketara. Dia berjilbab kini. > Seluruh > > > tubuh termasuk wajah ditutup dengan kerundung gelap. Pun > aku > > > bersyukur kerana perubahan itu menjurus kepada kebaikan. > > > > > > Seperti suamiku, aku tidak membantah. "Di sana terlalu > banyak > > > fitnah, Ma...," beritahunya suatu hari bila kutanya apa > yang > mendorongnya > > > memakai purdah. Aku pun menyedari, kemungkaran yang > memenuhi negara > kafir > > > tempat Nur Amana menuntut ilmu itu. Alhamdulillah, kerana > Nur Amana > > > mengambil langkah bijak. Cuma saudara mara banyak > membantah. > > > Katanya, > > dengan > > > keadaan yang seperti itu, Nur Amana sukar mendapat > pekerjaan nanti. > > > Rugilah kelulusan tinggi yang diperolehi. Tapi Nur Amana > cuma > > > tersenyum mendengar pertentangan- pertentangan itu. "Jangan > bimbang > > > Ma, pasti ada rezeki untuk hamba Allah yang memegang > syariat-Nya, " > > > Nur Amana > memujukku.. > > > > > > Dan hatiku berbunga lega... Benar seperti kata-katanya, > tidak sampai > > > sebulan pulang dari Amerika, Nur Amana mendapat kerja di > sebuah > > > syarikat di Kuala Lumpur . Aku tidak begitu tahu tentang > tugasnya, > > > tapi menurut > Nur > > > Amana sebagai eksekutif. Dan kehidupan kami berlangsung > seperti > biasa. > > > Hilang sudah rindu membaraku. Nur Amana berada di sisiku > > > kini.Hari-hari berada di depan mat a. Cuma beberapa bulan > kemudian, > > > sikap > > Nur > > > Amana mula berubah. Dia menjadi pemurung, jarang bercakap > dan sering > > > > mengurung diri dalam kamarnya. Keluarnya bila ke tempat > kerja atau > > > bila kuajak makan bersama. Itupun kadang-kadang dia > menolak. > > > Beberapa kali aku cuba mencungkil isi hatinya. Kenapa > tiba-tiba dia > > > berubah laku. Pun aku tidak berjaya. Nur Amana cukup bijak > mengelak > > > dan menyembunyikan. > > > > > > Sehinggalah suatu hari aku dihubungi oleh seseorang, > katanya Nur > > > Amana telah menghantar permohonan ke mahkamah untuk > menukar agama > > > kepada Kristian. Bergegar jantungku. Suamiku terdiam lama. > Ketika > > > itu Nur Amana tiada di rumah. Katanya out-station di > Singapura > selama seminggu. > > > Aku dan suami mengambil langkah berdiam diri dahulu. > Cerita sebenar > perlu > > > diperolehi oleh Nur Amana sendiri. Bagaimana mungkin orang > itu boleh > > > > membawa khabar itu, kalau tidak ada apa-apa? Apa > sebenarnya yang > dilakukan > > > oleh Nur Amana sehingga timbul fitnah yang sebegitu besar? > > > > > > Persoalan demi persoalan menujam diri menjadikan aku > gelisah menanti > > > > kepulangannya. Kepulangan Nur Amana kusambut dengan air > mat a yang > > > entah untuk apa. Yang pasti hatiku cukup bimbang. > Cendera mat a dari > > > Singapura dihadiahkan. Sehelai kain sutera berwarna ungu > yang > > > cantik. Pun bagiku ia tidak bernilai apa-apa. Suamiku > menggesanya > > > cepat membersihkan diri supaya dapat solat Maghrib > berjemaah > > > bersama. Tapi,Nur Amana, memberi alasan letih dan meminta > aku dan > suami solat dahulu. > > > > > > Bila azan Isyak berkumandang, sekali lagi suamiku mengetuk > pintu > > > kamarnya mengajak Nur Amana solat bersama. Dan sekali lagi > juga Nur > Amana > > > menolak dengan alasan dia sedang menyiapkan kertas kerja > penting. > > > Satu alasan yang tidak pernah dilakukan olehnya. Nur Amana > yang > > > kudidik tidak pernah melengahkan waktu solat. Tidak pernah > > > > mengutamakan kerja lain > dari > > > solat. Tapi mengapa hari ini begitu? Mataku dan suami > bertentangan. > > > Pun kami cuma membisu. Bersabar dan menunaikan solat Isyak > terlebih > dahulu. > > > > > > Selepas solat kulihat Nur Amana ke dapur, mengisi perut > yang > > > berkeroncong. Tadi, kupanggil dia makan bersama tapi > beralasan > letih. > > > Kecewanya hatiku dan suami. Selepas makan, Nur Amana > menolak pintu > > > bilik lagi tapi cepat suamiku memanggil. Nur Amana duduk > > > dihadapanku. Dia kelihatan bersahaja. Gadis yang baru > mencecah 24 > > > tahun itu kulihat semakin manis. > > > Wajahnya lembut. Matanya redup. Bibir merah jambunya yang > cantik > > > sering mengukir senyuman. Soalan pertama diajukan oleh > suamiku. Nur > > > Amana tersentak.Dia menafikan sekeras-kerasnya. Katanya itu > cuma > > > fitnah orang > > yang > > > benci melihat kejayaannya. Hatiku lega. Nur Amana, anakku > masih > memelihara > > > agamanya. > > > > > > > > > Sebulan kemudian, aku dihubungi lagi. Permohonan Nur Amana > untuk > > > menukar agama telah diluluskan. Sekarang Nur Amana berada > di Kota > > > Kinabalu, menghadiri persidangan penganut agama Kristian > sedunia. > Darahku > > > berderau.Sikap Nur Amana yang mencurigakan akhir-akhir ini > turut > > menipiskan > > > kepercayaan aku dan suami padanya. Aku tidak mampu > bertahan lagi. > > > Suamiku juga begitu. Ketiadaan Nur Amana (out-station ke > Singapura > > > lagi) memberi peluang kepada kami untuk memecah biliknya. > Kamar > > > sederhana besar itu tersusun kemas. Sekuntum mawar yang > entah siapa > > > pemberinya telah kering di atas meja. Dari kad kecil yang > terlekat > > > cuma tertulis tahniah dan tersusun buku-buku tebal di atas > rak. > > > > > > Aku menghampirinya. Dan jantungku berdegup kencang bila > hampir semua > > > > buku-buku tebal itu adalah berkenaan agama Kristian, > termasuklah > > > sebuah Bible dan terjemahannya. Aku menggeletar. Terasa > lemah seluruh > anggotaku... > > > Suamiku segera menghubungi mahkamah meminta kepastian. Dan > jawapan > > > yang diberikan begitu menyakitkan.. Air mat aku turun tanpa > henti. > > > Apa salah didikanku, lalu dia jadi begitu?Subhanallah! > > > > > > Nur Amana pulang. Terkejut bukan main Nur Amana bila > mendapati pintu > > > > biliknya telah dipecahkan. Suamiku menghujaninya dengan > pertanyaan > > > demi pertanyaan. Nur Amana membisu membiarkan kemelut > terus > > > berpanjangan. Namun akhirnya, penjelasan dilafazkan jua. > > > "Saya mencintai Adam.....pemuda Kristian, saya benar-benar > cinta > > > padanya dan terperangkap dalam agama itu...," dan sepantas > kilat > > > sebuah tamparan hinggap ke pipinya... > > > Kemarahan suamiku sampai ke puncak. Kesabaran terus > terhapus. Nur > > > Amana menangis. Aku terkaku.Sesungguhny a hakikat ini > terlalu pahit. > > > > > > Paginya Nur Amana hilang dari rumah. Kamarnya kosong. Nur > Amana > > > membawa bersama segala pakaian dan buku-buku. Nur Amana > bagai > > > mengatakan bahawa "Cuma setakat ini saja hubungan kita". > Nur Amana > > > seolah-olah memutuskan bahawa aku bukan ibunya lagi, > suamiku bukan > > > bapanya lagi. Air mat aku mengalir dan terus mengalir. Hiba > hati > > > seorang ibu. Suamiku bertindak pantas melaporkan kepada > polis. Nur > > > Amana lari dari rumah! Pun polis tidak menemuinya. Suamiku > membuat > > > permohonan membantah pertukaran agama yang dibuat oleh Nur > Amana. > > > Tiada pilihan lain, akhbar terpaksa digunakan meminta Nur > Amana > > > hadir ke mahkamah. Lalu, cerita Nur Amana menjadi hangat. > > > > > > Saban hari kisahnya terpampang di akhbar dan kaca > televisyen. > > > Latar belakangnya dicungkil. Kemudian peribadi Nur Amana > dikritik... > > > Pendidikan ibu bapa dan sekolah dijadikan alasan. Dan > akhirnya, > > > ramai > yang > > > menyimpulkan, Nur Amana gadis terpuji tersungkur ke > perangkap > > > Kristian kerana cinta!Alangkah dangkalnya iman Nur Amana. > Alangkah!!! > > > > > > Pada hari perbicaraan, Nur Amana hadir bersama seorang > lelaki muda > > > berdarah India .. Nur Amana tidak bertudung litup lagi. > Rambutnya > dibiarkan > > > mengurai ke bahu. Rambut yang sebelum ini tidak pernah > dilihat oleh > > > mat a lelaki ajnabi. Dan, terasa gugur jantungku bila > terlihat > > > sebentuk salib dibuat dari emas tulin bercahaya ditimpa > cahaya lampu > > > > megah terse mat di dadanya.Nur Amana tunduk. Langsung tidak > memandang > kepada sesiapa. > > > Wajahnya tenang. > > > > > > Perbicaraan dijalankan. Detik demi detik berlalu. > Keputusan > > > diumumkan.Suamiku gagal! Undang-undang negara memberi > kebebasan > > > beragama kepada rakyatnya.Dan kami tidak berhak menghalang > kerana > > > Nur Amana telah berumur lebih daripada 18 tahun. Lelaki > muda di > > > sebelah Nur Amana ku lihat tersenyum lega. Hatiku hancur. > Di mat aku > terbayang hukum Allah. > > > Orang murtad akan dikenakan hudud! Dipancung setelah > enggan setelah > > > disuruh bertaubat. Nur Amana bukan tidak tahu itu. Bukan > Nur Amana > > > tidak tahu. > > > Tapi, mengapa dia terus berdegil, tidak insaf dengan dosa > itu?. > > > > > > Aku rebah dalam pelukan suamiku. Tubuhku merasa tidak > bermaya.. Dia > tunduk. > > > Wajahnya merah padam menahan kemarahan. Jemariku digenggam > erat. Air > > mat anya > > > mengalir perlahan membasahi pipi. Menitis jatuh ke pipiku. > Itulah > > > kali pertama kulihat air mat anya gugur.Aku tahu hatinya. > Dan cuma > > > aku yang tahu hatinya."Demi Allah! Aku bersumpah negara > ini tidak > > > akan aman > kerana > > > memegang undang-undang kafir!". > > > > > > Tiba-tiba suaranya lantang menjerit, meggegarkan suasana > mahkamah > > > yang > > telah > > > sediakala hingar apabila mendengar keputusan mahkamah > tadi. Mahkamah > sunyi > > > seketika.Semua mat a tertumpu padanya. Tiba-tiba jeritan > itu disambut > > dengan > > > laungan "Allahu Akbar" dari orang yang tidak puas hati > dengan > > > keputusan mahkamah. Aku cuba meredakan kemarahannya. Namun > air > > > mat anya semakin > > lebat. > > > "Mahkamah ini tidak adil! Sekular! Undang-undang > penjajah!'. > > > > > > Keadaan semakin gawat apabila polis menangkap suamiku. > Suamiku > > > meronta-ronta, tapi pegangan kejap beberapa orang anggota > polis > melemahkan > > > kudratnya. Dan akhirnya dia mengalah, membiarkan tangannya > > > > digari.Ketika melintasi Nur Amana yang terus tenang > berdiri di > > > sebelah lelaki muda yang tidak kukenali itu, suamiku > menoleh. "Kalau > > > > jalan ini > > yang > > > kau > > > pilih,teruskanlah. ..... tapi ingat, kehidupanmu pasti tidak > akan > > > sela mat !," > > > > > > Nur Amana tidak menjawab.. Tunduk. Kaku bagai patung. Pun > kulihat > > > sekilas senyuman di bibir lelaki muda di sebelahnya. > Hatiku > tercalar. > > > Keranamu Nur Amana, seorang ayah akan hilang seluruh > kebahagiaan > hidupnya. > > > Dan hari ini,suamiku merengkuk dalam penjara.Dituduh > menderhaka > > > kepada mahkamah!Dan ditakuti akan mencetuskan huru-hara > kerana > > > menerbitkan > > sentimen > > > perkauman juga keagamaan.. > > > > > > Aku terjaga ketika jam dinding di ruang tamu berdenting > tiga kali. > > > Aku belum solat Isyak.Astagfirullah . Dari tadi aku > tertidur dan > > > menyambung mimpi ngeri semalam. Aku segera membaharui > wuduk.Solat > > > Isyak kudirikan.Kemudian kususuli dengan solat Taubat dan > Hajat. Air > > > > mat aku > > gugur > > > lagipada dinihari yang sepi. Doaku tidak putus. Hatiku > retak. Namun > > > jauh disudut hati. Aku terus berharap.... ., pulanglah > anakku,Nur > Amana! > > >
mY cOMmeNt....
thanks kak hanis coz bg citer ni, so leh kongsikan bersame....
terharu n sedih.......
ambilah pengajarannye.....
kesimpulannye x semua yg bertudung labuh baik keseluruhannya.....

0 comments:

Post a Comment

jAnGan Tau BacE Jee, Komen SekAli....

Rakan Persinggahan

clikck me