Sunday, April 24, 2011

Lebih baik Mati!!!!!!!!!

Adakalanya masalah yang menguasai diri menyebabkan kita , eah buka kita aku je fikir tak tahulah mereka yang lain....apa yang aku fikir "lebih baik aku mati dari berhadapan masalah ni"
tapi Alhamdulillah di Facebook ada yang buka topik mati,
katanya
Dalam sebuah hadits yang diwiyatkan Bukhari dari Saad bin Ubaid, bahwa Rasulullah saw. bersabda, "Janganlah salah seorang kalian mengharap-harapkan kematian. Kalau ia orang baik, ia masih bisa menambahi kebaikan. Dan kalau ia orang jahat, mudah-mudahan ia masih bisa bertobat terlebih dahulu."
Katanya lagi apabila mirul post statement lebih baik mati
Beliau respon 
 قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ
وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
"Katakanlah, 'Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripada-nya, maka se...sungguhnya kematian itu akan menemuimu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan". (Al-Jumu'ah: 8).
   
Respon rakan yang lain pula:
Seorang sahabat bertanya, "Ya Rasulullah, pesankan sesuatu kepadaku yang akan berguna bagiku dari sisi Allah." Nabi Saw lalu bersabda: "Perbanyaklah mengingat kematian maka kamu akan terhibur dari (kelelahan) dunia, dan hendaklah kamu bersyukur. Sesungguhnya bersyukur akan menambah kenikmatan Allah, dan perbanyaklah doa. Sesungguhnya kamu tidak mengetahui kapan doamu akan terkabul." {HR. Ath-Thabrani}

Alhamdulillah perkongsian bermanfaat  

0 comments:

Post a Comment

jAnGan Tau BacE Jee, Komen SekAli....

Rakan Persinggahan

clikck me