Wednesday, February 3, 2010

Perjumpaan Bersama TNC

Pada hari isnin yang lepas, satu perjumpaan bersama Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar Dan Alumni Universiti Tun Hussien Onn Malaysia Prof. IR Dr Amir Hashim bin Kassim telah diadakan di Dewan DTII bersama gabungan tiga kolej kediaman iaitu melewar taman u dan kelisa.....Perjumpaan bersama TNC ini telah ditunda sebanyak tiga kali dan akhirnya berjaya dilaksanakan......
Dalam perjumpaan ini , aku dan bersedia untuk beberapa soalan untuk diajukan demi keselesaan bersama tetapi aku diminta oleh abang adam untuk jadi MC pada malam tu....Teks disediakan oleh akak melewar yang aku tidak kenali, namun begitu pada malam majlis itu akan diadakan pagi itu baru aku dapat teksnye......walaubagaimanapun, aku meminta senior debat untuk menyemak penggunaan bahasa dalam teks itu, sahih ianya banyak kesalahan....sebenarnya sudah sekian lama aku tinggalkan dunia MC , dan kini naik semula .....dalam dunia MC ini aku masih tak dapat atasi kelemahan diriku iaitu darah gemuruh, apabila aku darah gemuru aku akan cakap laju....hehe 
 tapi ianya selari dengan cita-cita ku untuk menjadi pembaca berita ,insyallah suatu hari nanti......sebagai alternatif aku meminta akak melewar untuk menayakan masalah tersebut.....sku faham, disebabkan begitu masalah yang diajukan kak jue tiada peluang untuk menayakan soalan ku.....masalah ku ialah:

1) Penggunaan PTM iaitu makmal komputer di melewar.....
ianya tidak memberikan hak kesamarataan kepada pelajar melewar apabila di kolej kediaman melewar PTM nya hanya beroperasi selama 5 jam sahaja dan pada waktu malam dan petang manakala kolej kediaman lain seperti TDI mahupun TSN dibuka 24 jam ianya tak adil bagi para pelajar......PTM melewar beroperasi dari 5.30 ptg hingga 10.30 malam , namun begitu tak semua pelajar boleh duduk di PTM dalam masa 5 jam tersebut disebabkan kelas pada waktu itu dan akhirnya hanya 2 jam sahaja didalam makmal tu.....akhirnya menyukarkan pelajar membuat research mahupun assignment....andainya pada hari ini mereka katakan PTM itu bahaya apabila dibuka 24 jam hanya disebabkan kedudukan belakang asrama sisiwi ia tak masuk akal kerana ianya juga berdekatan dengan pondok pengawal keselamatan, jadi pengawal keselamatan dapat lihat pelajar yang keluar masuk tak tahula kalau pengawal tu tido...seterusnya PTM tu dipasang dengan kamera vedio jadi mereka sepatutnya tahu aktiviti pelajar didalam itu melainkan kamera vedio itu hanya hiasan semata-mata.....

itu masalah petama....seterusnya masalah kedua:

2) masalah pengangkutan di melewar....pada hari ini saya bukan ingin mencadangkan penambahan pengangkutan di melewar kerana saya kira ia sudah banyak berderet-deret bila malam sehingga ke rumah fello namun apa yang ingin diadukan ialah sikap mereka yang kurang baik menyebabkan pelajar jadi mangsa keadaan. seperti yang saya kata tadi pengangkutan tersebut banyak bila malam berderet-deret bila malam namun hakikatnya bila siang pada waktu pagi hanya 1 2 sahaja yang hidup muke pemandu yang sama sahaja mana yang lain tido agaknya......walaupun pelajar tunggu awal 30 minit namun apabila van yang ada hanya 1 2 dan van yang sama kami terpaksa bersaing untuk naik van tersebut dan akhirnya menyebabkan pelajar lambat ke kuliah ada kalanya tiada langsung.....mungkin perkara ini dipandang remeh tapi hakikatnya 5 atau 10 minit lambat ke kelas sesetengah lecture akan menganggap pelajar itu tidak hadir dan tidak membenarkan masuk ke kelas....apabila dikira tidak hadir  ia akan menyukarkan pelajar tersebut mengambil peperiksaan dan akhirnya akedemik mereka terjejas gara-gara  pemandu van yang pemalas.....ada sekali pada hari jumaat di kampus bandar,  saya dan rakan sekelas habis kuliah pukul 12  tgh hari tapi kami diberi pelepasan awal 11.45 jadi pada waktu itu  hanya ada 1 van sahaja .....
setelah van tersebut bergerak saya dan rakan yang lain menunggu tetapi langsung tak muncul van melewar jadi kami merayu pada pakcik van perwira untuk bawa kami pulang ke melewar...atas jasa baik pakcik van perwira , pak cik tersebut bawa kami pulang....dalam perjalanan pakcik tersebut sendiri cakap bahawa pemandu van melewar PEMALAS.....lihatlah bagaimana pelajar jadi mangsa keadaan.....ada keadaan yang sedih dimana pemandu tersebut berlagak marah pelajar suruh naik van lain sebab van lain nak gerak die tak gerak-gerak curi tulang......lagi menjengkelkan apabila pelajar tunggu di dalam van pemandu tersebut menggatal dengan pegawal keselamatan perempuan yang kami menggelarkannya MAK GUARD......kalau dilihat rekod prjalanan hanya ditandatangani MAKGUARD yang bernama EMA.........lihatlah bagaimana pelajar jadi mangsa keadaan........

namun apakandaya aku jadi MC takkan nak tanya soalan.......amat memalukan jadi MC kekadang disebabkan takut jadi gagap.......tapi yang menariknya idea datang waktu tu ayat -ayat manis......tapi ianya pengalaman..........harap ianya ok dimata yang hadir...,,sebenarnya aku uga kecewa , aku minta jadi MC bersama seorang teman agar aku tenang sedikit.....tetapi abg  senior tak bagi hanya disebabkan teks pendek, tapi aku lihat panjang teksnye.....pada waktu itu aku mempelawa kak faz sebab kak faz budak pidato dan intonasinya memang sedap...tapi kak faz pon ada kekangan latihan pidato pada malam itu......
tu saja~~~~

2 comments:

awang said...

tahniah! mc yg baik..hu3

my_rules said...

huhu, thnx semua atas tunjuk ajar awang

Post a Comment

jAnGan Tau BacE Jee, Komen SekAli....

Rakan Persinggahan

clikck me